Tuesday, October 17, 2006

الوقت لا يعنى شئ


فى بلاد الهجره هنا فى مميزات كتيره وطبعا فى عيوب. العيوب ممكن تتفادها لو انت مشيت فى طريقك عدل. والمثل بيقول امشى فى طريقك عدل يحتار عدوك فيك. لكن المميزات كتيره. و من اهم خصائص المجتمع الامريكى هو احترام المواعيد. ومواعيد الدكتور ممكن تكون 5:15 او 8:10 وكذلك مواعيد القطارات والافلام وهكذا. والمهاجرين المصرين منهم اللى يبتعود ع النظام ده ومنهم اللى لسه ماشى على نظام يا اهل المحبه ادونى حبه. فمثلا فى نوعيه من المصريين لايزال عمل بنظام بعد الظهر وبعد العصر. يعنى يديك ميعاد ويقولك اشوفك بعد العصر. وبعد العصر دى معناها من الساعه 4 لحد اذان المغرب ومعال ربنا اتلطع لك اربع او خمس ساعات. الاحساس بالوقت معدوم. فمثلا واحد يقولك انا رايح مشوار قيمه ساعه. وقيمه الساعه دى المفروض انها 60 دقيقه مع اى حد فى الدينا الا نوعيه معينه من المصرين. قيمه ساعه يعنى ست سبع ساعات. واى صاحب محل مصرى هنا فى نيويورك بيفتح المحل بعد الظهر الفتره الصباحيه مش موجوده او اتلغت من دفتر المواعيد ويفضل فاتح لنصف الليل لما الشوارع بتكون فاضيه تماما. وفى اخر السنه بيشتكوا انهم بيعملوش فلوس. طاب ازاى تعمل فلوس وانت فاتح والناس نايمه وقافل والناس صاحيه. الحق اقول ان فى ناس كثيره اتعودت ع النظام ونجحوا نجاح كبير فى مختلف المجالات

0 Comment: