وقال لى أخيراً: يا أخى كس أم مصر !

574c2-417608_272795249462437_132780256797271_621264_224581225_n_1

عارف حمّام المطار؟ ريحته كلها خراء مسافر من كل البلاد على كل شكل وصنف.  عامل النظافة عاوز يحل المشكله دى ، راح جاى راشش شويه معطر رخيص فى الأجواء، فاختلطت رائحة الخراء بالمعطر، لكن الخراء لسه مسيطر ومنتصر، هي دي بالظبط أم الدنيا اللي قد الدنيا ،خراء منتصر وطبقة مُعطر رخيصه تطفو على الوش وتنهزم فى ثوانى معدوده مع أول شخه جديده.
 انت مش بتحارب نظام، انت بتحارب أفكار وعادات  بتاعة ناس رافضين انهم يعيشوا أحرار بكرامه من غير ما يلاقوا حد يمجدوه ويدو له تعظيم سلام ويكتبوا له أغاني. انت عايش في أمريكا بقالك كام سنه؟  سمعت حد غني لرئيس؟ عارف اصلا في كام اغنيه وطنيه؟ عندنا كله عاوز يركب اي حاجه ويعمل سبوبه من اي حاجه حتي ولو صورة واحد ميت ما يعرفش اسمه ايه.
 انا عملت كل اللي اقدر عليه يا عم رأفت وكده حلو قوي.جايز أنا مش متعلم زيك أنت وصحابك دول. يدوب أخدت معهد فنى. وحاولت أعيش برضه. حاولت أتعامل مع الوضع بس مالقيتش أى باب مفتوح فى وشى غير السفر. عاوز تضحك من قلبك؟  بعد ما حوشت شوية فلوس قولت أدور على شقه فى سيدى بشر  وأحاول أعمل أى حاجه. كل ما اروح اسأل علي شقه فى عمارة جديده لسه بتطلع، البواب يقولي لي في واحد اسمه مصطفي هباله اشتراها ، حتي البنات كل ما اروح اسأل علي بنت فى منطقتنا، يقولي لي مصطفي هباله متكلم عليها . قولت أحا هو مصطفى هباله ده طلع لى فى المقدر على النعمه ما انا قاعد لكم فيها ها ها ها.
 الفقير بقى بيكُح ملح يا أساتذه والغلبان طالع دين أمه من قبل الأهرامات ما تتبنى. فى ناس فى مصر مش فارقه معاها عسكر، إخوان، حقوق إنسان. فى بشر كتير مش عارف أصلا يعنى إيه يأس ، وأمل وثوره والكلام الكبير اللى انتو بتقوله ده. الرجل الفلاح فى الأرياف اللى شغال باليوميه ده اللى عمره ما سمع أصلا عن الإنترنت بيطلع الصُبح مش عارفه إذا كان هيرجع بعشى عياله ولا لأ، هتفرق معاه الماده التانيه من الدستور؟ ولا الحفاظ عن الهويه المصريه؟ محدش عارف ايه اللي بيحصل أصلاً غير ان ناس كتير بتموت ومفيش حاجه بتتغير.
 م الآخر يا أساتذه كس أمكم على كس أم مصر!!

No comments: