حملة التوعية عن التعذيب على تويتر. الخميس 22 يوليو 2010

يوم الخميس اللي جاي (22 يوليو 2010) ، نشطاء الانترنت عاملين حملة توعية على تويتر لتعريف الملايين بقضية خالد سعيد والتعذيب في مصر.

الحملة حتعمل تريند الساعة 6:30 مساء بتوقيت القاهرة بالظبط

(trend) للتاج #Khaledsaid

تعمل تريند لكلمة على تويتر يعني ان الكلمة يزيد عدد الناس اللي بيتكلموا عنها زيادة كبيرة جدا في وقت قليل جدا. في الحالة دي تويتر بيحط الكلمة على الصفحة الرئيسية بتاعته وكل مستخدمي تويتر واللي عددهم عشرات الملايين بيشوفوها وبيقدروا يعملوا كليك عليها ويشوفوا إيه اللي بيتقال عنها. (الموقع ده بيقيس حالة التريند في تويتر وتقدر تعمل بحث فيه على أي كلمه وتشوف حالتها http://www.trendistic.com).

لو عندك حساب على تويتر وعايز تشارك في الحملة، اعمل الآتي: (ولو ماعندكش أو ماتعرفش تستخدم تويتر ازاي، شوف الدليل ده بالصور وده بالفيديو الأول وبعدين تعالى تاني للصفحة دي):

1. انضم للجروب دي. (دوس على  Tweet to Join على اليمين فوق). الجروب ده قائمة بالناس اللي مشاركة ووتقدر تعمل فولو لكل الناس في الجروب لو عايز أو ترجع للصفحة بتاعتها عشان تعرف الأخبار في أي وقت).

2. احنا عاملين ملف اكسل عشان نجمع فيه التويتات بتاعتنا قبل معاد الحملة بحيث المشاركين يقدرو يعملو نسخ ولزق بسرعة ساعة الحملة. اكتب التويتات اللي انت عايزها عشان الناس تستخدمها وخلي اللينك بتاعها معاك عشان ترجعلها قبل الحملة.

ولما تكتب تويتات عامة حاول تحط لينك دايما لموقع http://elshaheeed.org للعربي وموقعhttp://elshaheeed.co.uk  للانجليزي. وممكن تحط لينكات لأخبار وتقارير عن التعذيب والفساد في مصر ودعم الغرب ليهم عشان الناس اللي بره تعرف انها بتمول ده من فلوس الضرايب بتاعتها وانها مسئولة عن ده. (وطبعا حط التاج #Khaledsaid).

3. من دلوقتي لمعاد الحملة ارسل لكل أصحابك والفولورز بتوعك على تويتر وعلى الليستات أو القوائم اللي فيها مصريين وكمان الناس اللي على فيسبوك وكده وادعوهم للحملة. ممكن ترسلهم العنوان بتاعنا هنا عشان يقرو التعليمات دي برده.

4. ماتعملشي تويت عن الموضوع (يعني ماتعملشي تويتات فيها التاج #Khaledsaid باستثناء طبعا الدعاية للحملة) قبل الساعة 6:30 مساء بتوقيت القاهرة بالظبط. وساعة ما الساعة تيجي 6:30 مساء ابدأ اعمل تويتات بسرعة على قد ماتقدر بالعربي والانجليزي يكون فيها التاج#Khaledsaid  عشان نقدر نعمل التريند. مهم جدا انك تبدأ في المعاد بالظبط وإلا التريند مش حيحصل. واكتب التويتات اللي تحبها.

لو عندك أي تساؤلات أو اقتراحات، ابعت ل @justicentric  أو @ElShaheeed أو اكتب تعليق تحت.

ملحوظة: احنا عملنا تريند قبل كده.

No comments: